Dé fitnesstrends van 2022

De fitnesswereld is altijd in beweging. Wij hebben daarom de 5 populairste trends van 2022 voor jou op een rijtje gezet.  

Trend 1: Meer in de natuur sporten

Wandelen, hardlopen en fietsen zijn de laatste tijd (mede door corona) onder bijna alle leeftijdsgroepen een stuk populairder. Naar buiten gaan voor frisse lucht, zonlicht en groene natuur is goed voor je humeur en je mentale fitheid. Onderzoekers van de Universiteit van Rochester hebben aangetoond dat wandelen in de natuur angst en depressie vermindert en het algehele welzijn verbetert. Ook ontdekten ze dat blootstelling aan de natuur ertoe leidt dat je gemeenschap en verbondenheid belangrijker gaat vinden dan oppervlakkige zorgen. Personal trainer lessen geven in de natuur blijft daarom net als in 2021 een grote trend in 2022.

Trend 2: Workouts met je eigen lichaamsgewicht

Een training met je eigen lichaamsgewicht kan natuurlijk altijd en op iedere locatie. Daarom blijft ook deze vorm van training in 2022 groeien. Het is de goedkoopste en makkelijkste manier van trainen: je hebt er weinig ruimte en materialen voor nodig. Ook kan je heel eenvoudig de intensiteit van de workout aanpassen. Calisthenics is een vorm van trainen die dit jaar nóg meer in populariteit zal stijgen. Calisthenics variëren van oefeningen die veel kracht vereisen tot oefeningen die het uithoudingsvermogen trainen. En dat natuurlijk alleen met je eigen lichaam.

Trend 3: High-intensity interval training (HIIT)

HIIT is al jaren erg populair en blijft ook in 2022 in populariteit groeien. HIIT is een training met de combinatie van oefeningen met hoge intensiteit en met intervallen van lage intensiteit, dat lijkt op een small group training. Een oefening met hoge intensiteit is iedere vorm van bewegen die je hartslag tot ongeveer 90% van het maximum verhoogt. Deze training zet je cardiovasculaire systeem onder druk waardoor je sneller ademt en veel zweet. Zo verbrand je sneller calorieën dan met trainingen met een lage intensiteit. Ook neemt het weinig tijd in beslag waardoor HIIT de voorkeur heeft bij mensen met een drukke agenda.

Trend 4: Mindfulness

De wereld van tegenwoordig is snel. Vanwege de bijna constante digitale aanwezigheid, moeten onze hersens soms te veel prikkels verwerken. Dit resulteert bij sommigen in stress of zelfs in een burn-out. In 2022 ligt de focus daarom naast de fysieke fitheid, ook op de mentale fitheid. Het welzijn, de fitness, van lichaam én geest is steeds belangrijker. Hoewel sporten voor veel mensen een goede uitlaatklep is, is het niet altijd voldoende om ook mentale rust te creëren. Daarom kiezen veel mensen (naast workouts) voor yoga en meditatie. Mindfulness, meditatie en yogalessen hebben in 2021 een grote stijging doorgemaakt en deze trend zet in 2022 flink door.

Trend 5: Beweging als medicijn

De coronapandemie heeft veel mensen aan het denken gezet over de waarde van lichaamsbeweging voor onze gezondheid. Fit en gezond blijven is in de huidige tijdsgeest belangrijker dan ooit. Het effect van sporten op mentale en fysieke gezondheid is steeds duidelijker. Verschillende studies tonen aan dat zowel matig als intensief sporten het functioneren van het immuunsysteem bevordert. Sporten is namelijk goed voor de bloedsomloop. Witte bloedcellen worden sneller door het lichaam verspreidt. Wanneer je beweegt, geef je je immuunsysteem dus letterlijk een boost. Iets wat we altijd goed kunnen gebruiken, maar nu extra belangrijk is. Wil je meer weten over het menselijk lichaam, volg dan de opleiding Algemene Anatomie. 


Deel deze blog: